Emily Dickinson-এর "The wind begun to rock the grass" কবিতাটি প্রকৃতির শক্তিশালী রূপকে তুলে ধরে, বিশেষত এক গর্জনশীল ঝড়ের আগমন এবং তার প্রবল প্রভাব। কবিতায় প্রকৃতির এই প্রলয়ের মাধ্যমে জীবনের অস্থিরতা এবং নিয়ন্ত্রণের বাইরে থাকা পরিস্থিতিগুলোর প্রতিফলন ঘটে। এখানে প্রকৃতির তাণ্ডব এবং মানুষের ক্ষুদ্রতাকে বিশেষভাবে ফুটিয়ে তোলা হয়েছে।
Emily Dickinson's "A Thunderstorm" বাংলা বিশ্লেষণ এবং সংক্ষিপ্তসার:
প্রথম স্তবক:
"The wind begun to rock the grass / With threatening tunes and low,": ঝড়ের সূচনা বর্ণনা করা হয়েছে যেখানে বাতাস ঘাসের উপর দিয়ে বয়ে যাচ্ছে, যেন কোনো হুমকিসূচক সুরে সে নিজেকে প্রকাশ করছে। এটি ঝড়ের আগমনের একটি সতর্কবার্তা।
"He flung a menace at the earth, / A menace at the sky.": বাতাস পৃথিবী এবং আকাশের দিকে হুমকি ছুড়ে দিচ্ছে, যেন সমস্ত পৃথিবী ঝড়ের আক্রমণের জন্য প্রস্তুত হচ্ছে।
দ্বিতীয় স্তবক:
"The leaves unhooked themselves from trees / And started all abroad;": ঝড় এতই শক্তিশালী যে গাছের পাতা নিজেদের থেকে খুলে পড়ছে এবং বাতাসে ছড়িয়ে পড়ছে।
"The dust did scoop itself like hands / And throw away the road.": ধুলো বাতাসে হাতের মতো নিজেকে উড়িয়ে রাস্তার উপর দিয়ে ছড়িয়ে পড়ছে। এটি ঝড়ের তীব্রতা এবং বিশৃঙ্খলা প্রদর্শন করছে।
তৃতীয় স্তবক:
"The wagons quickened on the streets, / The thunder hurried slow;": রাস্তায় গাড়িগুলো দ্রুত গতিতে চলতে শুরু করে, যখন মেঘের গর্জন ধীরে ধীরে এগিয়ে আসে।
"The lightning showed a yellow beak, / And then a livid claw.": বিদ্যুৎপাতে একটি হলুদ ঠোঁটের মতো এবং তারপর একটি রাগী নখরের মতো দেখা যায়, যা ঝড়ের ভয়াবহতাকে চিত্রিত করে।
চতুর্থ স্তবক:
"The birds put up the bars to nests, / The cattle fled to barns;": পাখিরা নিজেদের বাসা সুরক্ষিত করতে শুরু করে, এবং গরুগুলো আশ্রয়ের জন্য গোয়ালে পালিয়ে যায়। এটি একটি প্রাকৃতিক প্রতিক্রিয়া ঝড় থেকে নিজেদের রক্ষা করার জন্য।
"There came one drop of giant rain, / And then, as if the hands": প্রথমে এক বড় বৃষ্টির ফোঁটা নামে, যেন প্রলয় শুরু হবার প্রস্তুতি।
পঞ্চম স্তবক:
"That held the dams had parted hold, / The waters wrecked the sky,": যেন ঝড়ের শক্তি সমস্ত বাঁধ ভেঙে দিয়ে আকাশকে বিধ্বস্ত করে তুলেছে।
"But overlooked my father's house, / Just quartering a tree.": ঝড় সবকিছু ধ্বংস করলেও কবির পিতার বাড়ি কোনো ক্ষতি করেনি, তবে একটি গাছকে চার ভাগে ভাগ করে দিয়েছে। এখানে একটি অলৌকিক ঘটনার ইঙ্গিত দেওয়া হয়েছে, যেখানে প্রকৃতির প্রলয় একটি নির্দিষ্ট স্থানকে ছেড়ে গেছে।
Emily Dickinson's "A Thunderstorm" Summary in Bengali (সারমর্ম):
এই কবিতায় এমিলি ডিকিনসন একটি তীব্র ঝড়ের আগমনের প্রতিকৃতি এঁকেছেন, যেখানে প্রকৃতি তার প্রলয়ংকারী রূপে ধরা দিয়েছে। ঝড়ের বর্ণনা দিয়ে মানুষের ক্ষুদ্রতা এবং প্রকৃতির শক্তির সামনে মানব সমাজের অসহায়ত্ব তুলে ধরা হয়েছে। বিশেষত, শেষের দিকে যখন ঝড় কবির পিতার বাড়িকে রক্ষা করে এবং শুধু একটি গাছ ধ্বংস করে, তা প্রকৃতির নিয়ন্ত্রিত শক্তির প্রমাণ দেয়। কবিতাটি প্রকৃতির প্রতি শ্রদ্ধা, ভয় এবং বিস্ময় মিশ্রিত একটি অনুভূতি জাগিয়ে তোলে।
Thunderstorm Question-Answers:
1. How did the wind rock the grass and finally cause a menace?
The wind rocked the grass with "threatening tunes and low," creating an ominous atmosphere, and then "flung a menace" at both the earth and sky, signalling an impending storm.
2. What was the effect of the wind on the leaves and on the road?
The wind caused leaves to "unhook themselves from trees" and scatter. The dust on the road was swept away, as if "hands" were throwing it aside.
3. Why did the wagons gain speed on the streets?
The wagons quickened pace likely due to people rushing to find shelter from the impending storm.
4. Explain the line: The lightning showed a yellow beak/And then a livid claw.
This metaphorical description portrays lightning as a predatory bird, with a "yellow beak" (electric flash) followed by a "livid claw" (thunder's powerful strike), emphasizing the storm's ferocity.
5. What was the effect of the wind on the birds and the cattle?
Birds sought shelter, "putting up bars to nests," while cattle fled to barns for safety.
6. In the end, how did the wind wreck the sky? How was the poet spared?
The storm's heavy rain "wrecked the sky." The poet's house was spared, with only a nearby tree being damaged ("Just quartering a tree").
7. Who fled to their barns?
The cattle fled to their barns.
8. How the water flow after one drop of giant rain fall?
The water wrecked the sky after one drop of giant rain fall.
9. What did the lightning show?
The lightning showed a yellow beak and a livid claw.
10. What did the wind do to the earth?
The wind flung a menace to the earth.
11. What happened to the leaves and the dust?
The leaves unhooked themselves from the trees and started flying here and there, the dust threw itself all over the road.
12. Why did the birds take shelter in the nests?
The birds took shelter in their nests to save themselves from the wrath of the thunderstorm.
REFERENCE TO THE CONTEXT:
1.And throw away the road.
a. What was being thrown away on the road?
The dust was scooped up and thrown away.
b. Who threw it and how?
The personified wind/dust "did scoop itself like hands" and threw away the road.
c. How did the menace begin?
The menace began with the wind's threatening tunes and low sounds.
d. Explain the figure of speech in the line: The thunder hurried slow.
This oxymoronic phrase juxtaposes "hurried" (fast) with "slow" to convey the thunder's ominous, yet delayed, arrival.
e. How does the poet describe a slow progression of the wind?
The poet uses phrases like "The wind begun to rock the grass" and "The thunder hurried slow" to convey a gradual, building intensity.
2. There come one drop of giant rain,...
a. Just before the quoted line, what effect of the advancing wind was seen on the wagons, the birds and the cattle?
Wagons quickened, birds sought shelter, and cattle fled.
b. Name and explain one figure of speech used to describe the thundershower.
Metaphor: "The lightning showed a yellow beak" compares lightning to a bird.
c. What do you think the line means?
The line signals the start of heavy rain.
d. Why is the poet grateful to the rain?
The poem doesn't explicitly state gratitude, but the poet's house being spared suggests relief.
e. How far was the closest wreckage?
The closest wreckage was "Just quartering a tree" near the poet's house.
__________________________________________________________________________
3. How does the first stanza create a scary feeling?
The first stanza creates a scary atmosphere by using strong words like "menace" and giving human-like actions to the wind. This makes the storm seem powerful and intimidating.
4. What are examples of personification in this poem?
Examples of personification include the wind "rocking the grass" and thunder "hurrying slow". These phrases make nature seem alive and active.
5. Who is speaking in the poem?
The speaker is the poet, who is describing the storm's impact on their home. The mention of "my father's house" suggests a personal connection.
6. How does comparing lightning to a "yellow beak" and "livid claws" affect the tone?
Comparing lightning to a sharp "yellow beak" and "livid claws" makes the storm seem more frightening and intense. This creates a sense of danger and fear.
7. What is meant by 'he flung a menace at the sky'? (2 marks)
The phrase "He flung a menace at the sky" means that the wind or storm is threatening or menacing the sky, implying a sense of power and intensity.
8. Identify the simile in stanza two and say why it is effective. (2 marks)
The simile in stanza two is "The Dust did scoop itself like Hands." This simile is effective because it personifies the dust, giving it human-like qualities, and emphasizes the forceful and sudden movement of the dust.
9. Explain what happens in stanza three. How is contrast used to show the growing ferocity of the storm? (5 marks)
In stanza three, the storm intensifies, and the wagons quicken on the streets. The contrast between the "Thunder hurried slow" and the "Lightning showed a Yellow Beak / And then a livid Claw" highlights the growing ferocity of the storm. The slow thunder creates a sense of anticipation, while the sudden and vivid lightning emphasizes the storm's intensity.
10. How do the animals react to the storm? (2 marks)
The animals react to the storm by seeking shelter. The birds put up the bars to their nests and the cattle fled to barns.
11. Explain why enjambment is used to join the final two stanzas? (2 marks)
Enjambment is used to join the final two stanzas to convey the sudden and overwhelming release of the storm's energy. The phrase "The Waters Wrecked the Sky" runs on to the next line, emphasizing the intensity of the storm.
12. What happened to the narrator's father's house? (1 mark)
The narrator's father's house was spared from the storm's destruction. The poem states that the waters "overlooked my Father's House."
13. Using the text to support your answer, explain how Dickinson uses this poem to describe the build-up, storm itself and the aftermath. Avoid using quotes you have already explored in other questions. (6 marks)
Dickinson uses this poem to describe the build-up, storm itself, and aftermath by employing vivid imagery and contrast. The poem's structure and language convey the storm's progression from gentle menace to intense destruction. The final image of the narrator's father's house being spared adds a sense of personal and intimate perspective to the poem.
14. "But overlooked my father's house, Just quartering a tree."